All Blogs

Latest Blog

Sapaan Daripada Bekas Banduan
Oct 12, 2019
Sapaan Daripada Bekas BanduanSebagai seorang penulis, terutama penulis novel, tambah lagi melakukan pekerjaan ini sepenuh masa, wujud segelintir manusia yang pernah saya jumpa anggap apa saya buat ni lekeh dan tidak memberikan apa-apa makna kepada kehidupan orang lain.Kadang ada yang tanya berapa ramai sangat terkesan dengan dakwah saya melalui novel-novel ni, kadang ada yang perleceh kata tulis novel ini sia-sia, dan ada yang kadang minta saya buktikan sejauh mana berkesannya penulisan saya, hati siapa sangat saya sudah sentuh?Ada juga beberapa rakan pendakwah kadang anggap apa saya buat ni, menulis dan meniaga buku, hanyalah bisnes semata-mata. Bisnes peribadi. Tak menyumbang pun kepada kemajuan pergerakan dakwah. Bukan amal qowiy katanya, amal tak tanzimi katanya.Sukar sebenarnya saya nak jawab soalan-soalan tersebut. Sebab saya memang tak ada data yang empirikal. Saya sendiri bukanlah selebriti media sosial(atau orang sekarang panggil influencer) yang setiap postnya akan ada orang komen "terima kasih tuan", "Well said", "Saya share post ni ya Tuan" dan lain-lain. Post kat media sosial saya ni pun biasanya sendu aja, walaupun ada lebih 100,000 followers, mana pergi ramai-ramai entah saya tak pasti. Haha. Kadang bila tiba soalan-soalan, pertanyaan-pertanyaan sebegitu, buat saya sendiri ragu-ragu dan mempersoalkan karier saya. Ada masa memang, saya pernah rasa sia-sia, dan karya-karya saya ni apa lah sangat. Nak kata bestseller sangat pun tidak. Menjadi kegilaan bacaan masyarakat masa kini pun tidak. Siapa je kenal Hilal Asyraf ni? Siapa je baca karya-karya saya?Tapi beberapa hari lepas, Allah SWT tunjuk kepada saya.Saya dihubungi seseorang yang katanya ingin memberikan maklum balas terhadap karya-karya saya. Bila beliau memberikan maklum balas, saya hairan mengapa beliau turut menyatakan perihal penjara dan banduan. Katanya, ketua gengster dalam penjara pun menangis membaca karya-karya saya.Ini menyebabkan saya bertanya, apakah beliau bekerja di penjara, atau merupakan bekas banduan?Beliau menjawab beliau merupakan bekas banduan. MasyaAllah.Saya tanya lagi, apakah karya-karya saya yang dibaca oleh mereka di dalam penjara? Sangka saya mungkin karya-karya motivasi seperti Untuk Kita Pendosa, atau Bahtera Menuju Ke Syurga yang pernah saya karang itu.Tetapi alangkah terkejutnya saya bila beliau menyatakan bahawa karya-karya fiksyen saya yang menjadi bacaan mereka. Novel-novel yang orang kata sia-sia itu, yang orang persoalkan jiwa mana kah yang telah berjaya saya sentuh itu.Terasa sungguh saya.Di saat ragu datang, Allah SWT tiba-tiba hantar bekas banduan, seakan-akan untuk menegur saya supaya kekal yakin dan istiqomah atas jalan ini.Sampai ke penjara Allah SWT hantar karya-karya saya, dan menyentuh hati bahkan ketua gengster!Maha Besar Allah SWT.Nak dipanjangkan cerita, bekas banduan ini menceritakan yang warga penjara di tempatnya dahagakan pengisian. Bahkan ada banduan non-muslim nak masuk Islam. Tetapi kurang ustaz berkaliber.Saya kongsikan cerita ini di Twitter, dan alhamdulillah, ada individu yang mahu membantu.Dua kali hikmah Allah SWT bagi. Pertama mengubat hati saya, kedua menjadi solusi kepada rakan-rakan bekas banduan ini yang masih di penjara, yang dahagakan pengisian, perubahan, tunjuk ajar ke jalan kebenaran.Maha Suci Allah SWT.Saya hanya manusia. Ada masa ragu-ragu datang. Menulis dan berniaga buku ni, tambah-tambah novel bernuansakan dakwah, taklah macam menjual hal-hal yang memenuhi hawa nafsu. Memang besar cabaran dia. Jadi ada masa, kita lemah juga. Rasa kurang sokongan, kurang sambutan, tambah-tambah bila tengok media sosial kita sendu, post tak ada sambutan sangat.Tapi saya tahu ini semua ujian. Dan sentiasa Allah SWT bantu dengan hantarkan pujukan semangat. Contohnya peristiwa sapaan bekas banduan ini.Maha Kasih Allah SWT.Moga Allah SWT bantu saudara-saudara kita yang berhajat untuk berubah, dan moga Allah SWT bantu saya istiqomah, serta moga-moga Allah SWT bantu kita menjadi hamba yang jauh lebih baik dari sekarang."Menghasil Karya, Membangun Jiwa."Muhasabah....
Saga HERO
Jun 28, 2019
Sebenarnya yang menarik berkenaan penghasilan saga ini ialah ia tidak dirancang. Novel HERO sebenarnya telah terbit pada tahun 2010. Apabila saya memulakan Hilal Asyraf Resources pada penghujung 2016, saya fikir produk pertama saya, Novel Pemburu, akan jadi seronok sekiranya saya letakkannya dalam alam yang sama dengan Novel HERO.              Hanya selepas saya menghasilkan Surihati Encik Pembunuh, yang berkait dengan Novel Pemburu, saya merasakan satu tolakan kuat untuk menghasilkan sebuah ‘universe’ seperti Marvel’s Cinematic Universe. Ini membuatkan saya mengarang semula Novel HERO, untuk disesuaikan dengan perjalanan cerita di dalam Novel Pemburu dan Surihati Encik Pembunuh, sebelum melengkapkan barisan watak utamanya dengan Novel Samurai Melayu dan difinalkan dengan Novel Membunuh Muhammad.              Kekuatan Novel HERO yang asal ialah ia sebuah novel aksi, jauh dari stereotaip novel Islamik yang sering digambarkan membincangkan isu jodoh, baitul muslim. Pada masa yang sama, latarnya Malaysia, mudah untuk para pembaca menghubungkannya dengan realiti.              Maka elemen itu saya bawa ke Saga HERO dan jadikannya sebagai tunjang.              Saga HERO bukanlah novel berat, dan watak-wataknya tidak saya buat terlalu komplikated dan mendalam. Kerana pada saya, sebenarnya fokus Saga HERO bukan pada watak-watak utamanya, tetapi kepada latarnya. Yakni bagaimana Malaysia bangkit dari sebuah negara korup dan terkebelakang, menjadi singa antarabangsa dan menggegarkan dunia.              Setiap watak utama punya cabaran peribadi yang tersendiri, sebelum terheret ke konflik yang lebih besar. Ini sebagai majaz kepada kehidupan kita yang sebenar. Bahawa kita sebenarnya tidak hidup sendirian dan hanya berhadapan masalah peribadi. Wujud sebenarnya cabaran lebih besar di dalam hidup ini.              Saga HERO pada saya ialah jentikan, bukan pukulan. Sekadar untuk menarik perhatian, mengajak pembaca mengimpikan masa hadapan ummat yang lebih mapan. Untuk ke arah itu, kesedaran utama ialah pada pembumian Islam dalam peribadi masing-masing, dan menyedari bahawa perjalanan ke arahnya akan disertai liku-liku yang sangat mencabar.               Itulah sebenarnya Saga HERO dan apa yang saya mahu sampaikan melaluinya....
Perancangan Karya Mendatang 2019-2021
Jun 28, 2019
 Semenjak penubuhan Hilal Asyraf Resources pada penghujung 2016 sehingga kini, saya telah berjaya mengarang dan menerbitkan 10 buah novel. Saga HERO yang terdiri dari 5 buah novel – HERO, Pemburu, Surihati Encik Pembunuh, Samurai Melayu dan Membunuh Muhammad. Siri Hikayat Satria-Satria Sejati yang kini telah mempunyai 3 buah novel – Generasi Baru, Arus Perubahan, dan Badai Perjuangan. Serta 2 buah novel yang berdiri sendiri, Novel Sumpahan Legenda dan Novel Tetamu Tuhan 50 Hari.Untuk penghujung 2019 dan PBAKL2020, saya mensasarkan 8 lagi novel baru.2 novel Hikayat Satria-Satria Sejati – Samudera Pengorbanan & Generasi Pejuang – yang bakal menyempurnakan terus siri tersebut. Trilogi TAKDIR versi tulis semula – Cahaya Yang Tidak Terpadam, Percaya Yang Tidak Sirna dan JanjiNya Yang Tidak Termungkir. Kemudian Trilogi SAHABAT, yang merupakan Novel Relasi, Terasing dan Sinergi versi tulis semula.Tetapi saya pun tak berani jamin sebenarnya semua ini akan berjaya ditulis. Namun saya memang suka letakkan sasaran tinggi. Sekurang-kurangnya bila tak berjaya menggapai bintang, kita tetap jatuh di atas bulan. Mungkin tak dapat siap 8, dapatlah siap 5.Saya juga ada projek penulisan semula karya-karya non-fiksyen saya seperti Sebelum Aku Bernikah dan Untuk Kita Pendosa.Selepas itu saya ada projek karya yang memberikan fokus kepada pelajar-pelajar sekolah menengah, tetapi insyaAllah saya yakin ia tetap sesuai untuk pelajar sekolah rendah dan orang-orang dewasa yang suka membaca fiksyen, terutama penulisan saya. Ini projek pasca PBAKL2020. Detail projek ini masih rahsia, dan hanya akan saya umum bila siap kelak. Manakala Tahun 2021, saya bercadang untuk menghasilkan sebuah hikayat yang sangat epik, yang juga akan saya rahsiakan sehingga ia siap dan sempurna. Ini saya mahu jadikan saya punya magnum opus – masterpiece. Ia akan terdiri dari 9 buah novel. Saya tidak akan terbitkannya satu persatu, tetapi akan terbitkannya sekaligus, dengan sasaran terbit pada November 2021....
Konsep Cerita & Prinsip Penulisan
Jun 28, 2019
Saya tidak mempunyai apa-apa didikan formal dalam penulisan, kecuali apa yang saya belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah. Saya tidak pernah mengikuti mana-mana kursus atau bengkel berkenaan penulisan. Jadi kadang bila orang bercakap berkenaan metod penulisan, atau ciri-ciri genre, saya biasanya tidak benar-benar tahu.Bahkan untuk menentukan karya saya di genre apa pun, kadang saya tidak pasti.Tetapi yang saya tahu, tujuan saya menulis karya ialah untuk mengajak manusia kembali kepada Allah SWT. MengenaliNya, selangkah lebih rapat kepada mentaatiNya, hidup dengan prinsip-prinsipNya. Itu misi saya dalam penulisan. Manakala di dalam industri, memandangkan kini saya seorang penerbit, apa yang saya mahu hanyalah memberikan saingan, menjadi alternatif yang baik, kepada lambakan karya yang ada.Maka apa pun cerita yang saya tulis, elemen keTuhanan itu tidak pernah tidak ada. Kebenaran mesti tertegak, sama ada secara jalan cerita, atau secara mesej. Kebatilan mesti dilihat batil. Tiada bahasa yang rosak, lucah. Tidak ada elemen tahyul dan karut, dan sekiranya ianya wujud juga, ia mesti dipamerkan sebagai batil.Saya sebenarnya sangat terkesan dengan pemuzik yang mampu menyelitkan mesej-mesej berat melalui alunan santai musik mereka. Saya ambil contoh Outlandish dan Lokwey, kedua-duanya entiti ini menghasilkan halwa telinga, tetapi sarat dengan mesej.Saya mahu begitu. Saya mahu karang novel, sebuah fiksyen, yang sering dilihat santai, hanya untuk berseronok mengisi masa lapang tetapi hakikatnya menyelitkan kebenaran, peringatan, kritikan, cuitan isu semasa, perkara-perkara yang boleh membuatkan pembaca berfikir, dan impaknya tidak terhenti tatkala novel itu ditutup. Ini misi saya. Ini yang saya implementasikan dalam Saga HERO, dan sedang diusahakan dalam Siri Hikayat Satria-Satria Sejati, serta akan terus dimajukan pada karya-karya mendatang....
Kenapa Menulis? Kenapa Fiksyen?
Jun 28, 2019
 Antara yang menolak saya benar-benar ke arena penulisan ialah dakwah sebenarnya. Perasaan tanggungjawab untuk mengingatkan diri sendiri dan masyarakat kepada Allah SWT dan kehidupan berprinsipkan Islam. Tidak berputus asa kepada janji dan rahmatNya, dan sentiasa bersemangat untuk hidup sebagai hambaNya yang taat.              Sehingga 2019, saya telah mengarang sekitar 40 judul, fiksyen dan non-fiksyen. Bahkan karya pertama saya ialah kembar. Novel VT, sebuah fiksyen, dan Buku Motivasi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita, sebuah non-fiksyen.              Namun apabila peluang muncul dan saya memulakan Hilal Asyraf Resources pada penghujung 2016, saya membuat keputusan untuk memberikan fokus besar kepada penulisan fiksyen. Hal ini kerana saya perhatikan pasaran penulisan Islamik, sudah tepu dengan buku-buku motivasi, karya-karya non-fiksyen, yang mana bila kita perhatikan, kebanyakannya membawa isi yang sama.              Manakala fiksyen, selain fiksyen Islamik yang bertemakan aksi amatlah kurang dek kerana banyak dipenuhi cerita cari jodoh, baitul muslim dan sewaktu dengannya, karya fiksyen sukar untuk membawakan cerita yang sama. Ya, mungkin elemen atau pengajarannya boleh jadi sama, tetapi karya fiksyen mempunyai terlalu banyak pemboleh ubah untuk pembaca merasakannya terlalu serupa. Watak perawatakan, aturan plot, plot twist, dialog, latar.              Maka saya fikir, melalui fiksyen, saya boleh membina satu identiti. Identiti karya Hilal Asyraf yang unik.              Fiksyen juga lebih santai. Kita tidak kelihatan terlalu berceramah. Jika kita boleh memberikan fokus kepada jalan cerita yang menyeronokkan, pembaca akan lebih terhibur untuk menyerap pengajaran-pengajaran yang diselitkan. Ini kelebihan fiksyen.              Rata-rata pembaca saya membaca karya saya yang setebal 300-400 muka surat hanya dalam sehari dua. Ini menunjukkan kekuatan fiksyen untuk lebih mudah dihadam, kerana mentaliti pembaca melihatnya sebagai bacaan santai.              Terdapat juga sebenarnya kajian-kajian menunjukkan, fiksyen mampu mempengaruhi minda seseorang.               Ini antara faktor-faktor mengapa, saya akhirnya membuat keputusan untuk memberikan fokus yang besar kepada karya fiksyen....
Latar Penulisan Saya
Jun 28, 2019
Nama diberi Muhammad Hilal Asyraf. Lahirnya pada Januari 1989. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Islam Hidayah, Johor. Kemudian Ma’had At-Tarbiyah Al-Islamiyyah(MATRI), Perlis. Sebelum menyambung pengajian ke Yarmouk University, Jordan, dalam bidang Usuluddin, dan diizinkan Allah SWT tamat pengajian pada Mei 2012.              Perjalanan penulisan saya bermula seawal umur 18 tahun, hasil pengaruh ledakan novel viral Ustazah Fatimah Syarhah, juga karya-karya Faisal Tehrani, Ramlee Awang Murshid dan Hlovate. Walaupun karya pertama gagal diterbitkan pada awalnya, ia tetap mendapat pujian daripada penulis tersohor sastera Johor, Puan Hajah Maskiah, lantas membakar semangat dan azam saya untuk menjadi seorang penulis.              Semenjak tahun 2007, saya konsisten berkarya di blog Langit Ilahi, fiksyen dan non-fiksyen. Pada penghujung 2008, syarikat Galeri Ilmu telah melamar saya menjadi penulis. April 2009, terbitlah dua karya sulung saya – Novel VT dan Buku Motivasi Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita.              Semenjak itu saya konsisten menulis, dan dikenali sebagai penulis yang prolifik. Pada 2019, sedekad kemudian, saya telah berjaya menghasilkan 40 judul karya.              Penghujung 2016, Hilal Asyraf Resources telah ditubuhkan dan karya-karya mula diterbitkan oleh saya sendiri. Antara produk utama saya ketika ini ialah Saga HERO dan Siri Hikayat Satria-Satria Sejati. Bersama penerbitan sendiri, 10 novel sudah berjaya diterbitkan.              Fokus penulisan saya utamanya ialah mengajak manusia kembali kepada Allah dan memahami Islam dalam ertinya yang lebih membumi. Karya-karya saya tidak dikarang untuk terlalu memberikan fokus kepada genre dan mengikuti rukun-rukun penulisan atau gaya cerita tertentu, tetapi yang diutamakan ialah mengekalkan prinsip penulisan bersih, jauh dari tahyul, carut, dan lucah. Karya saya sentiasa penuh dengan elemen-elemen dari Al-Quran, Hadith, Sirah, Sejarah, juga karya-karya antarabangsa baik filem, drama, komik, muzik, dan kemudian digabung menjadi sesuatu yang baru dan mengasyikkan.              Itu identiti karya saya.                Saya mahu 'Karya Hilal Asyraf' dikenali sebagai karya yang sedemikian rupa.               Bukan sekadar cerita atau memenuhi keperluan untuk berseronok....
Menjadi RakanHA
Nov 20, 2018
Rakan Pembaca Karya Hilal Asyraf(RakanHA) ialah inisiatif saya untuk:✔️Mengistimewakan mereka yang benar-benar merupakan rakan-rakan pembaca tegar karya saya.✔️Mengatasi sekatan capaian media sosial hari ini, bagi memastikan rakan-rakan pembaca saya tidak terlepas pelancaran karya-karya terbaru serta promosi terkini.Manfaat:✔️Diskaun paling istimewa.Hanya ahli RakanHA sahaja yang akan mendapat diskaun paling istimewa. Saya akan pastikan, harga terendah hanya dinikmati RakanHA.✔️Peluang Penghantaran Percuma. Saya akui saya akan tidak dapat sentiasa tawarkan penghantaran percuma, tetapi bila saya tawarkan, hanya RakanHA sahaja yang akan menikmatinya.✔️Free Gift. Setiap kali saya lancarkan karya terbaru, hanya RakanHA yang akan menikmati hadiah percuma yang mengiringinya(Biasanya penanda buku) jika buat pembelian online. Bukan RakanHA, kalau nak penanda buku, kena tunggu event macam PBAKL.✔️Pertandingan & Hadiah.Peluang menyertai pertandingan-pertandingan untuk mendapatkan merchandise Hilal Asyraf Resources, atau hadiah berupa wang tunai. Hanya RakanHA sahaja akan boleh menyertainya.✔️Peluang jadi Dropship. Hanya akan dibuka kepada ahli RakanHA sahaja.Cara Sertai:⬛️ Pergi ke web HilalAsyraf.Com - http://hilalasyraf.com⬛️ Cari lambang 'orang' di bahagian atas, kanan. Klik register. Isi maklumat anda.⬛️ Klik subscribe, tekan continue.⬛️ Jika anda sudah selesai register, atau sudah pernah register sebelum ini, sila whatsapp 0197701407 (Nombor Hilal Asyraf Resources) dan maklumkan nama yang anda register.⬛️ TIDAK ADA YURAN.Jika anda mahukan keistimewaan tersebut, daftarlah sebelum melakukan pra tempah.Sekian, harap maklum, dan terima kasih atas sokongan dan doa rakan-rakan pembaca selama ini yang ternyata sangat-sangat bermakna buat survival saya dan karya-karya di arena penulisan serta industri buku ini.TERIMA KASIH! ...
Impian Dunia Penulisan
Jul 30, 2018
Saya ada satu impian dalam dunia penulisan.Saya mahu mengarang satu siri novel untuk pelajar-pelajar sekolah rendah, dan satu siri novel untuk pelajar-pelajar sekolah menengah.Siri novel ini bukan sekadar novel untuk bersuka ria. Tetapi novel yang mampu menjadi alat bantu mengajar oleh guru-guru bahasa melayu, guru-guru yang mahu menerapkan akhlak dan sivil, nilai-nilai murni, di dalam peribadi anak-anak murid. Bermaksud, saya akan tempa karya-karya ini, sesuai dengan tuntutan pendidikan buat anak-anak kita, generasi hadapan. Karya ini akan dipenuhi dengan peribahasa, kosa kata, diksi yang pelbagai, sekaligus membantu anak-anak kita mengkayakan bahasa masing-masing. Secara tidak langsung, ini juga satu usaha untuk memperkasa bahasa ibunda generasi hadapan, menjadikan pembelajaran bahasa lebih menarik melalui plot cerita yang asyik.Ini legasi yang saya mahu tinggalkan. Satu siri novel yang sangat bermakna dan berguna buat generasi seterusnya.Bukan sekadar satu karya yang seronok dibaca tetapi tidak memberikan apa-apa impak kepada masyarakat. Saya mahu menjadi penulis yang berwibawa, ada kredibiliti. Bukan penulis 'pop', yang sekadar menulis apa yang dikehendaki masyarakat. Saya mahu mengarang apa yang diperlukan masyarakat.Ini harapan saya.Saya berdoa agar satu hari kelak, impian ini menjadi kenyataan.Saya yakin, dengan doa dan sokongan rakan-rakan, ini tidak mustahil.InsyaAllah.Amiin."Menghasil Karya, Membangun Jiwa"~ HILAL ASYRAF...
Karya Yang Baik
Jul 15, 2018
Apa itu karya yang baik?Hari ini pasaran buku dilambaki pelbagai jenis karya. Memandangkan karya-karya ini memberikan pengaruh yang tidak kecil kepada masyarakat, kerana dibaca sebahagian besar khalayak, bahkan ada sebahagiannya pula diadaptasi ke layar perak atau drama televisyen, maka menjadi persoalan yang besar untuk kita menilai apakah maknanya 'karya yang baik'?Untuk saya, karya yang baik ialah karya yang ada nilai dan kualiti.Kualiti ialah apakah karya kita itu menuruti penanda aras sastera yang baik. Bermakna, paling asas, bahasanya tidak rojak. Plot ceritanya tidak berlubang. Penceritaannya tidak lewah. Tatabahasanya elok dan cantik. Itu menandakan karya tersebut berkualiti. Bila dibaca oleh para pelajar contohnya, karya itu tidak akan merosakkan pemahaman mereka terhadap bahasa yang digunakannya.Nilai pula pada saya ialah mesej yang terkandung di dalam karya. Karya yang ada nilai bermakna karya yang punya pengajaran yang baik, yang jelas membezakan kebaikan dan kejahatan, kebatilan dan kebenaran, ma'ruf dan munkar. Karya yang mengangkat masalah atau cabaran sosial lantas memperbahaskannya, mencadangkan solusi kepadanya. Karya yang mampu membawa pembaca berpijak ke alam realiti, walaupun mungkin kisah yang diceritakan di dalam karya tersebut ialah fantasi. Karya yang berjaya memberikan impak kepada kehidupan sebenar pembaca, selepas karya itu dikatup usai sempurna pembacaannya.Bermakna di sini, menghasilkan karya yang baik bukan mudah.Sebagai pengarang karya-karya yang dikateorikan sebagai 'tarbawi' atau 'Islamik', saya sering melihat stereotaip karya-karya sebegini ialah 'banyak tazkirah', 'dipenuhi dalil & nas'. Ia tidak semestinya begitu untuk menjadi karya yang baik. Mahu tidak mahu, apabila kita menerobos ke alam penulisan, karya yang baik perlu dilihat juga dari segi seni penceritaan, plot, plot-twist, watak dan perwatakan, tatabahasa, serta pelbagai lagi sudut yang lain. Sesuatu karya itu tidak cukup baik hanya sekadar dilambaki nas dan dalil naqli. Dalil dan nas hanyalah salah satu penguat aspek nilai. Tetapi jika seorang penulis hanya pandai melambaki nas tanpa mampu mewujudkan perbahasan realistik sebagai penyelesaian masalah, maka di mana gunanya nas? Di sinilah nilai perlu diteroka dengan lebih membumi.Ini ialah cabaran yang perlu disahut, terutama oleh penulis-penulis yang mahu menjadikan penulisannya penulisan dakwah. Supaya masyarakat membaca dengan rasa terkesan. Bukan membaca karya-karya 'tarbawi', tetapi bahasanya rojak dan membawa kepada bahasa rosak. Bukan membaca karya-karya 'Islamik', tapi hanya tahu mengeluarkan dalil, namun tidak tahu bagaimana praktisnya di alam realiti.Ini kerana kita bersaing di pasaran dengan karya-karya yang bukan sahaja tidak ada kualiti, tetapi nilainya ke laut.Saya sentiasa percaya, buku ibarat makanan kepada jiwa. Dan kita ialah apa yang kita makan.Untuk masyarakat hari ini sembuh, langkah panjangnya ialah kita perlu lambakan karya-karya berkualiti dan bernilai.Bukan semata-mata orang beli karya kita kerana kita popular. Kualiti dan nilai campak ke tepi. Ini budaya rosak.Sepatutnya kita prlu budayakan membeli karya yang berkualiti dan ada nilai.Dan itu pada saya ialah ciri-ciri karya yang baik.Mungkin rakan-rakan ada pandangan yang lain. Dialu-alukan membuka perbincangan menerusi ruang komen."Menghasil Karya, Membangun Jiwa."~ HILAL ASYRAF...
Bermulanya Perjalanan Baru
Jul 13, 2018
Alhamdulillah, dengan rahmat dan kasih sayang daripada Allah SWT, HilalAsyraf.Com akhirnya beroperasi sebagaimana yang diharapkan. Menjadi hub kepada karya-karya saya, juga karya-karya yang diterbitkan oleh perniagaan saya - HILAL ASYRAF RESOURCES.Bermula September 2016, saya menubuhkan HILAL ASYRAF RESOURCES untuk mengorak langkah menjadi 'self-publisher'. Saya tidak punya impian yang terlalu tinggi apabila memulakan langkah tersebut. Tujuan utamanya ialah untuk mencari rezeki bagi memastikan keperluan isteri dan anak-anak mencukupi. Dapat beli rumah yang elok, beli kenderaan yang baik, memastikan pendidikan anak-anak terjamin dan perut mereka diisi ialah apa yang saya harap saya mampu lakukan.Selain itu, saya ada impian untuk meninggalkan nama saya sebagai legasi yang baik. Saya berharap, satu hari nanti, apabila orang sebut 'HILAL' atau 'HILAL ASYRAF', orang akan terus teringat kepada 'karya yang baik', 'karya yang menghidupkan jiwa', 'karya yang mengingatkan kita kepada Allah', 'karya yang kenalkan saya akan Islam yang sebenar'. Kerana saya melihat, itulah tahap yang saya perlu capai di arena penulisan ini.Tetapi sudah semestinya saya tidak hanya mampu memikirkan diri sendiri. Sudah semestinya saya memikirkan rakan-rakan pembaca.Apabila sudah menjadi penerbit sendiri, saya tidak lagi melihat karya saya dari sudut seorang penulis, tetapi juga sudut seorang penerbit, seorang penjual. Saya mula berfikir untuk memberikan servis yang terbaik kepada pelanggan, kepada rakan-rakan pembaca, juga kepada mereka yang berbaik hati mempromosikan karya saya dengan lebih meluas. Kerana itu, HilalAsyraf.Com kini menjadi hub kepada perniagaan HILAL ASYRAF RESOURCES, bertujuan memberikan servis yang terbaik, lancar, memudahkan urusan rakan-rakan pembaca harapnya.Saya di sini mengharapkan kritikan, nasihat, pandangan daripada semua untuk saya mampu menambah baik kualiti karya-karya saya, bukan sahaja dari isinya, tetapi juga dari servisnya.Semoga Allah SWT merahmati usaha ini dan meredhai perjalanan baru ini.Semoga ini semua juga dikira sebagai sebahagian dari amal-amal soleh.Mohon doa dan sokongan rakan-rakan.Terima kasih!~ HILAL ASYRAF...
Masanya Telah Tiba
Jul 13, 2018
Saya sebenarnya mempunyai khalayak pembaca dari luar Malaysia. Dari Singapura, Brunei, bahkan Indonesia. Tidak termasuk rakan-rakan pembaca dari kalangan pelajar-pelajar Malaysia yang berada di luar negara. Namun halangan utama untuk mereka mendapatkan karya-karya saya ialah kos pos. Apabila kita menghantar buku ke luar negara, kos posnya tidak murah. Kemudian terdapat juga aduan daripada rakan-rakan pembaca di Malaysia pun, yang menyatakan mereka lebih gemar membaca 'e-Book' kerana mudah diakses, hanya perlukan gajet seperti telefon pintar atau tab, untuk dibaca di mana-mana sahaja. Juga bonusnya, harga 'e-Book' sudah semestinya lebih rendah dari harga cetak.Saya mengambil kira hajat-hajat ini, dan dalam diam sebenarnya saya mengusahakan sesuatu untuk merealisasikannya.Kini masanya telah tiba!Karya-karya saya, juga karya-karya yang diterbitkan oleh Hilal Asyraf Resources, kini boleh didapati dalam bentuk 'e-Book', berformatkan 'e-Pub' di HILAL Store.HILAL Store ialah apps milik perniagaan saya - HILAL ASYRAF RESOURCES - yang menjual karya-karya saya di atas talian. Boleh beli versi cetak, dan bonusnya boleh juga dapatkan versi 'e-Book'.Di HILAL Store, turut disediakan 'library' untuk para pembaca membaca karya 'e-Book' yang dibeli tadi, lantas memudahkannya untuk diakses di mana jua pada bila-bila masa.Pembelian karya-karya terbitan HILAL ASYRAF RESOURCES dalam bentuk 'e-Book' ini hanya boleh dilakukan di apps HILAL Store. Manakala pembelian versi cetak boleh dilakukan sama ada di website ini - HilalAsyraf.Com - atau di apps.Saya mengharapkan usaha ini dapat menambah baik kualiti servis perniagaan saya. InsyaAllah saya dari masa ke semasa akan terus melihat ruang dan peluang untuk menambahbaik perkhidmatan ini. Untuk itu, saya sebenarnya sangat-sangat mengharap respon, nasihat, kritikan dan pandangan rakan-rakan pembaca, pembeli, agar saya mendapat maklumat yang tepat untuk merancang penambahbaikan yang sepatutnya.Terima kasih."Menghasil Karya, Membangun Jiwa"~ HILAL ASYRAF...